Thursday, March 26, 2015

The Pay-To-Play Allegation Walker's Watchdog Isn't Defending

Mired in conflicts of interest, Watchdog.org's Wisconsin Reporter has remained silent as new information emerges concerning Governor Scott Walker's (R-WI) role in a potential pay-to-play scandal. The site, which echoed defendants calling the investigation a "witch hunt," has previously defended Walker from the allegations of campaign finance violations in over 150 articles.

The Wisconsin Reporter has been a staunch defender of Walker against allegations of wrongdoing stemming from the "John Doe" investigations, the protected state probes into Walker's campaign practices and possible illegal campaign coordination. Since January 1 of this year, the Reporter has published 19 articles either defending Walker or denouncing the validity of the investigations.The Reporter's website includes a special series on the "John Doe" investigations titled "Wisconsin's Secret War," which currently has 186 total entries.

But the Wisconsin Reporter has been silent as evidence reportedly leaked from the very investigation it has covered so heavily revealed potential instances of pay-to-play between a local business man and the Walker administration.

At issue is over $1.5 million in donations made in 2012 to the Wisconsin Club for Growth (WCG), a group that defended the Governor during his 2012 recall election and is directed by Walker's campaign advisor, Yahoo News' Michael Isikoff reported on March 23. The donations were made by hardware store franchise owner John Menard Jr. According to Isikoff, in the years after Walker survived that recall election, Menard's business has benefited from "up to $1.8 million in special tax credits from a state economic development corporation that Walker chairs."

Before the evidence of Menard's donation to WCG became public, the Reporter defended Eric O'Keefe, director of the WCG, against allegations that he and the WCG improperly coordinated with Walker. In multiple articles the Reporter gave O'Keefe and the WCG a platform to deny wrongdoing and undermine the investigation by calling it a "witch hunt." While prosecutors have not commented on the case to the site, O'Keefe told the Reporter, "From its inception, this was a scam, a political pursuit." In an attempt to undermine the case, the Reporter highlighted the growing cost of the investigation, questioned the independence of the chief justice hearing the case, and promoted counter investigations into the prosecution.

The Reporter has not yet mentioned Menard's donation and subsequent tax breaks, a major development in the story that made national headlines. Their silence on the story highlights the conflicts of interest that surround the outlet's reporting on Walker and the "John Doe" investigations.

The Reporter is part of The Franklin Center, a group of web-based media outlets founded in part by EricO'Keefe. The Franklin Center's Watchdog.org media group -- which includes the Wisconsin Reporter -- claims they are "in no way partisan," however the Franklin Center received 95 percent of their funding in 2011 from Donors Trust, a conservative clearing house used to pump money indirectly into politics, and whose chief executive told The Guardian that no donations to the trust would go "to liberals."

The Franklin Center's ties to conservative Wisconsin groups goes beyond O'Keefe and the WCG. The Capital Times reported that Franklin Center Director of Special Projects John Connors has also acted as president of Citizens for a Strong America, another conservative group funded by the Club for Growth. Connors, it was also revealed, has personally been named as a target of the "John Doe" investigation. After apologizing for not disclosing Connors' connection to the case, the Wisconsin Reporter continued to defend Walker and those involved in the investigation.

http://mediamatters.org/blog/2015/03/26/the-pay-to-play-allegation-walkers-watchdog-isn/203055

No comments: